Examining systemic constraints and drivers for production of forest-derived transport biofuels

Examining systemic constraints and drivers for production of forest-derived transport biofuels

Diversification of forest industry activities into transport fuels is important for Swedish climate and energy policy goal achievement, and biofuel proponents also claim that it is important for Swedish forest industry competitiveness. There is significant ongoing research effort on biofuels for road transport and extensive experimentation on several technical platforms has been conducted. These different platforms each inter-relate in different ways with the forest sector and transportation fuel processing/value-adding industries. As of 2016, it remains unclear how many of these will emerge from niche applications or experimentation into the market mainstream.

Decisions regarding which particular forest-derived transport biofuels to pursue, and how best to pursue them, are complex and are influenced by many factors. This project has examined systemic constraints and drivers for expansion of forest-derived transport biofuels in Sweden. Through literature reviews, interviews and web-surveys, the project has delivered updated and more nuanced understanding of the positions/views of potential and existing 1st and 2nd generation transportation biofuel producers regarding

  • areas of synergy or competition for resources or political support,
  • key strategies for leading actors in forest, fuel & petrochemical sectors, and
  • general ‘viability perceptions’ for leading fuel-engine systems/pathways.

The study provides an improved knowledge for decision-making to policy makers, industry and researchers regarding areas where policy is a help/hinder to desired progress, the structural function of important drivers and barriers, and about differences between strategies in the field and commonly held scientific beliefs.

The project results are presented in two volumes. Part A is the report, including the main findings. For brevity, content is limited to a brief summary for each of the nine performed case studies. Full detailed versions of the cases are provided in the second volume of this report (Part B).

Analys av systembarriärer för produktion av skogsbaserade drivmedel

I projektet har systemrelaterade begränsningar och drivkrafter för en expansion av skogsbaserade biodrivmedel i Sverige studerats utifrån nio fallstudier av existerande eller planerade produktionsanläggningar för biodrivmedel där storleken varierar från pilot- till kommersiell skala. Genom litteraturstudier och intervjuer presenteras en uppdaterad och nyanserad bild av uppfattningarna hos potentiella och existerande biodrivmedelsproducenter gällande

  • synergier och konkurrens kopplat till resurser, marknader och politiskt stöd,
  • strategier hos ledande aktörer inom biodrivmedelsproduktion och petrokemiska industri och
  • uppfattningar om genomförbarheten för olika drivmedel gällande produktion, distributionsinfrastruktur och fordonsflotta.

Studien stärker beslutsunderlagen för politiska och industriella beslutsfattare inom områden där: styrmedel stimulerar eller bör stimulera utvecklingen, kunskapen om funktionen hos olika drivkrafter och barriärer behöver förbättras och kunskapsluckor om möjligheter att producera skogsbaserade drivmedel i stor skala behöver täckas. Det sista är betydelsefullt i Sverige som har en historia av utveckling av biodrivmedelsanläggningar upp till pilotstorlek men där övergången till kommersiell skala sällan har skett.

Projektets resultat presenteras i två delar. Del A är en rapport som sammanfattar de huvudsakliga resultaten. I del B återfinns detaljerade versioner av de nio utförda fallstudierna.

Participants/Deltagare:

  • IIIEE (International Institute for Industrial Environmental Economics), Lunds universitet: Philip Peck & Yuliya Voytenko
  • Avdelningen för Energiprocesser, KTH: Stefan Grönkvist
  • IVL Svenska miljöinstitutet: Julia Hansson

Kontakta projektledaren/Contact the project leader

Foto/Photo: FreeImages.com/Andreas Krappweis